Blogroll

martes, 16 de octubre de 2012

La Sagrera, un oasi enmig de les retallades

  Noticia publicada al diari Ara el 14 d'octubre

EN CONSTRUCCIÓ 
 Les obres de la futura estació intermodal de La Sagrera,  que acollirà el TGV, avancen  a bon ritme.

GEMMA SÁNCHEZ: Els veïns conviuen amb les obres d'una infraestructura monumental que, com a molt aviat, funcionarà el 2016
La Sagrera, un oasi enmig de les retallades
Després de dos anys d'excavacions, Barcelona continua al ritme previst el procés de construcció d'una macroestació intermodal mai vista a Europa. El TGV hi circularà provisionalment a l'abril.
Les grans inversions fa temps que s'han convertit en un privilegi de pocs territoris. En el cas de les infraestructures, Catalunya ha reclamat per activa i per passiva una llarga llista de necessitats a les quals el ministeri de Foment ha respost amb comptagotes, una passivitat que s'ha evidenciat amb la confecció dels pressupostos per al 2013. Tot i així, i com si fos un oasi enmig de les retallades en inversió pública, a Barcelona es continua treballant en una immensa nova estació intermodal per acollir l'alta velocitat, amb 590 milions d'euros d'inversió. 

L'estació de La Sagrera fa dos anys que ha canviat el paisatge de la zona límit entre els barris de la Sagrera i la Verneda, amb un projecte conjunt de Foment, la Generalitat i l'Ajuntament de Barcelona. La futura infraestructura serà aproximadament 80.000 metres quadrats més gran que l'actual estació de Sants, i arribarà així fins als 260.000 metres quadrats de superfície. L'obra és complexa i la situació econòmica encara ho és més. Tot i així, les administracions (associades sota el paraigua de Barcelona Sagrera Alta Velocitat) confien en el bon ritme del projecte.
Fonts representants d'aquest consorci preveuen acabar la primera fase de la construcció l'any 2015, el moment en què estarà enllestida l'estructura de les vies, les connexions ferroviàries i el global de la infraestructura. Però encara faltarà per desenvolupar un segon projecte, centrat en l'arquitectura de l'edifici, la construcció dels accessos i el disseny intern. Com a mínim, es tractarà d'un any més d'obres, que situen, en el millor dels casos, cap a finals de l'any 2016 la data d'entrada en funcionament de la nova estació de La Sagrera. Segons el consorci Barcelona Sagrera Alta Velocitat, ni el context econòmic ni les restes arqueològiques aparegudes l'estiu de l'any passat a la zona de les obres, corresponents a una vila romana del segle V, han provocat cap mena d'endarreriment. Asseguren que tot segueix el ritme establert. 

L'últim compromís de Rajoy
Malgrat que l'obra sempre ha estat planificada a molts anys vista, el projecte preveia un pas provisional dels trens d'alta velocitat per a aquest 2012, seguint el compromís de l'exministre de Foment José Blanco, expressat en el tram final de l'últim mandat socialista. Una previsió que va quedar ajornada fins al 2013 quan la popular Ana Pastor va assumir les competències del ministeri de Foment i va detectar que era impossible fer circular el TGV per la Sagrera en direcció Girona i França, perquè encara hi havia trams del traçat sense adjudicar. Seguint l'anunci de Pastor, aquesta mateixa setmana ha estat el president del govern espanyol, Mariano Rajoy, qui ha afinat més la diana i ha anunciat que els trens d'alta velocitat uniran Barcelona i França a través de Girona al mes d'abril. Un nou compromís que ha estat ben rebut per part de la Generalitat i l'Ajuntament de Barcelona. 

Des del consistori de Barcelona ho consideren una recompensa, després de molts anys de feina, mentre que la Generalitat ho celebra amb menys aplaudiments. "L'anunci de Mariano Rajoy va en consonància amb els últims compromisos, així que ara només queda veure si realment compleix la paraula", apunten portaveus del departament de Territori i Sostenibilitat. El conseller Lluís Recoder va ser molt crític, per exemple, en la valoració dels últims pressupostos de l'Estat. Segons la Generalitat, caldrà comprovar si l'abril del 2013 realment està a punt el pas provisional de La Sagrera i està acabada l'estació del TGV de Girona. 

Pel que fa al pas de l'alta velocitat l'abril del 2013 per la macroestació intermodal de Barcelona, els responsables de l'obra afirmen que s'està seguint el calendari previst, de manera que a la primavera el TGV ja podrà circular entre l'estació de Sants i La Sagrera a través del túnel de l'Eixample, per seguir cap al nord en direcció Girona. El pas per l'estació a la sortida de Barcelona, però, serà provisional i sense parada, a l'espera que tota la infraestructura estigui enllestida. Segons el projecte, el futur edifici de La Sagrera tindrà cinc plantes, en què es distribuiran els diferents tipus de transport que hi passaran: TGV, autobusos urbans i interurbans, trens de Rodalies i Regionals, Metro i accessos per a taxis i vehicles privats.

0 comentarios:

Publicar un comentario

ESARQ UIC Virginia